دیدگاه های دگربودگی در ادبیات داستانی مهاجرت
دیدگاه های دگربودگی در ادبیات داستانی مهاجرت

عباس فرهادنژاد؛ اسفندیار اسفندی؛ زهرا حاجی بابایی

دوره 18، شماره 35 ، مهر 1401، ، صفحه 241-268

https://doi.org/10.22129/plume.2022.360405.1228

چکیده
  ادبیات با مضمون مهاجرت با خلق فضایی که در آن دیگری بیشترین مجال جلوه گر شدن را میابد،بُعد جدیدی از درک وشناخت را ایجاد میکند.بدین شکل پژوهش تطبیقی حاضرکوششی است بر نمایاندن این امر که چگونه ادبیات در ...  بیشتر
شهری در تلاقی جهان های ممکن، 
مطالعه ی تطبیقی دو بازنمود ادبی اصفهان
شهری در تلاقی جهان های ممکن، مطالعه ی تطبیقی دو بازنمود ادبی اصفهان

نجمه اکبری؛ اسفندیار اسفندی؛ ماندانا صدرزاده

دوره 17، شماره 33 ، شهریور 1400، ، صفحه 7-49

https://doi.org/10.22129/plume.2021.294788.1195

چکیده
  ادبیات فضای کنش میان واقعیت و تخیل است. این فضا از مرزهای یک بازنمایی ساده و کاملا مطابق با واقعیت فراتر می‌رود و نوعی دیگر از بازنمایی را می‌آفریند که با واقعیت وارد کنش می‌شود و مشروعیت آن را تحت‌الشعاع ...  بیشتر
هدایتگر» ژاکاسترنبرگ یا هجو سیر تکاملی فضا-نمایش space opera
هدایتگر» ژاکاسترنبرگ یا هجو سیر تکاملی فضا-نمایش space opera

اسفندیار اسفندی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1391، ، صفحه 83-97

https://doi.org/10.22129/plume.2012.48868

چکیده
  اکنون این امریست پذیرفته شده، داستان علمی تخیلی را می توان نوعی ادبیات ذاتا در تقابل با جریان های اصلی ادبی در نظر گرفت. شاید بتوان اینچنین گفت که مضمون عادی این نوع اثر هنری، که به آن میل بی حد و حصر کاوش ...  بیشتر
دگرگونی انسان گرایی عرفانی در شعر معاصر فارسی
مثال از سهراب سپهری
دگرگونی انسان گرایی عرفانی در شعر معاصر فارسی مثال از سهراب سپهری

اسفندیار اسفندی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1384، ، صفحه 66-77

https://doi.org/10.22129/plume.2005.48726

چکیده
  در نگاه اول واضح و مبرهن است که مفاهیم عرفان و انسان گرایی در تضاد با یکدیگر قرار دارند. در حقیقت، تعاریف داده شده در مورد این دو کلمه، که بسیار موجز هستند، منجر به ایجاد یک تقارن بی معنا و ناتمام می شوند. ...  بیشتر
بررسی چگونگی کاربردی ساختن شیوه های گفتاری در رمانهای مینیمالیستی فرانسوی در سالهای ۸۰
بررسی چگونگی کاربردی ساختن شیوه های گفتاری در رمانهای مینیمالیستی فرانسوی در سالهای ۸۰

اسفندیار اسفندی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1384، ، صفحه 39-58

https://doi.org/10.22129/plume.2005.48715

چکیده
  قرن بیستم فرانسه در حوزه آفرینش رمان بدون شک دورهای پربار و خلاق محسوب می شود. در این سده، انواع متفاوت رمان هر یک زمانی بر تارک ادبیات درخشیده اند، معرف گرایش غالبی بوده و سپس به فهرست بلند و همواره گشوده ...  بیشتر